Thema's

Thema's

Scheidegger-special: Trends in Beauty

Heb je het over uiterlijke verzorging, dan heb je het over trends. Want jouw cliënten verwachten natuurlijk dat ze volgens de laatste mode geknipt, gestyled of verzorgd worden. Wij doken speciaal voor jou in de beauty-trends voor deze zomer!

Visagie- en haartrends

De natuurlijke look is helemaal in: less is more. De ‘no make-up-look’ is dan ook dé make-up-trend van dit moment. Schoonheidsspecialistes en visagistes weten precies hoe ze de illusie moeten creëren van een perfecte huid, zonder een overdaad aan producten te gebruiken. Door alleen make-up te gebruiken om de sterke punten te benadrukken, ontstaat een subtiel, natuurlijk resultaat.

Ook op haargebied is de natuurlijke look in. Dat bleken, kleuren, stijlen en omvormen funest is voor het haar, dat wisten we stiekem allang. Een verademing dus, dat het modebeeld nu wordt gevormd door natuurlijke, losse lokken, grove vlechten (hoe ingewikkelder hoe liever!) en topknots. Kappers spelen in op deze trends door te werken met natuurlijke producten en haar-vriendelijke behandelingen. En voor een natuurlijke look is een goedgeknipte coupe natuurlijk een vereiste!

Voedingstrends

Vorig jaar bracht het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf uit. Niet verwonderlijk, want door het grote aanbod van voedsel wordt het steeds moeilijker om te bepalen wat nu gezonde, verantwoorde voeding is. 'Eten' wordt een steeds belangrijker onderdeel van onze levensstijl: we maken vaker gebruik van 'gemaksproducten' en eten steeds vaker buiten de deur.

Daar staat tegenover dat we steeds vaker kiezen voor biologische, verse producten en dat we verantwoord willen omgaan met onze omgeving. Steeds meer mensen willen daarom minder of helemaal geen vlees meer eten. Ook ontdekken we steeds meer over voedselallergieën voor bijvoorbeeld gluten of zuivel. Steeds meer mensen doen dan ook een beroep op een diëtist om tot een gezond eetpatroon te komen dat past bij hun levensstijl.

Wellnesstrends

Tijdens de Wereld-Wellness-conferentie 2017 werd een aantal belangrijke trends gepresenteerd die voor grote veranderingen op wellnessgebied gaan zorgen. Klanten zijn steeds meer op zoek naar nieuwe vormen van beleving. Een bezoekje aan de sauna is bijvoorbeeld niet langer een paar uurtjes zweten in een heet hok, maar wordt een compleet andere belevenis: van uitgebreide Aufguss-ceremoniën door professionele saunameesters tot sociale zweetsessies met enkele honderden mensen tegelijk. Uiteraard volledig verzorgd met muziek, een hapje en een drankje en zelfs culturele evenementen.

Daarnaast zie je dat steeds meer mensen lijden aan depressies, angststoornissen en slapeloosheid. We krijgen meer en meer behoefte om te 'onthaasten' en ons even los te maken van de constante druk van werk, zorg en – in toenemende mate – onze veeleisende sociale contacten. Het aantal bezoekers aan wellnesscentra zal daardoor naar verwachting sterk toenemen. Experts hebben het in dit geval over 'Wellness 2.0', oftewel: wellness zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Wellness gaat terug naar de natuur, zowel voor wat betreft de locatie als het gebruik van verantwoorde producten. Ook komt meer nadruk op rust en ontspanning, zoals floating, stiltecabines, meditatieruimtes en yoga. De balans tussen lichaam en geest staat hierbij voorop. Wellnessfaciliteiten zullen in de toekomst dan ook op steeds meer plaatsen te vinden zijn: in hotels en resorts, maar bijvoorbeeld ook tijdens cruises, op scholen, in ziekenhuizen en zelfs op de werkplek.