Thema's

Thema's

7 tips voor het omgaan met veranderingen

Jouw manager vertelt je dat jouw dagelijkse routine een andere vorm gaat krijgen. Er gaan veranderingen plaatsvinden en er wordt gevraagd om een flexibele instelling. Iedereen krijgt hier weleens mee te maken, maar wat doe je als je aan alle kanten weerstand voelt? Hoe ga je hiermee om en wat kun je doen om ervoor te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verloopt? We hebben zeven tips voor jou om goed om te gaan met veranderingen op het werk.

1. Bedenk je waarom verandering nodig is

Verandering van de vaste routine kan lastig zijn, maar soms ook hard nodig. Gingen de zaken wel zo goed als je dacht of is het logisch dat er iets moet veranderen? Bedenk je waarom de verandering nodig is en probeer te achterhalen welke problemen hiermee worden opgelost. Zo zorg je voor meer draagvlak bij jezelf en anderen.

2. Spreek jouw weerstand uit

Blijf communiceren met de mensen om je heen. Als zij niet weten dat jij moeite hebt met de veranderingen die plaatsvinden, kunnen ze ook geen rekening met jou houden. Probeer je weerstand dus uit te spreken naar de mensen voor wie dit relevant is. Op die manier kunnen ze jou helpen met de aanpassingen en creëer je begrip.

3. Maak een nieuwe planning

Jouw planning is gemaakt op basis van jouw vorige manier van werken. Door veranderingen kan het zijn dat je je planning moet aanpassen. Kijk of je jouw schema kunt aanpassen zodat het voor jou prettig werkt en je kunt voldoen aan de veranderingen. Vraag zo nodig een collega of leidinggevende om je hierbij te helpen.

4. Wennen kost tijd

Veranderingen en nieuwe methodes doorvoeren gaat niet binnen een dag. Het is belangrijk dat jij en je collega’s tijd krijgen om te wennen aan de veranderingen, om ze vervolgens in de vaste routine op te nemen. Gun jezelf deze tijd ook en raak niet gefrustreerd als het even niet lukt. Dat hoort er nu eenmaal bij.

5. Probeer het grote geheel te zien

Misschien is de verandering voor jou heel onhandig en voel je aan alles dat je er niet blij mee bent. Probeer dan het grote geheel te zien. Waarom was de verandering nodig en wie kan deze verandering juist goed gebruiken? Als je dit helder voor jezelf hebt, is het makkelijker om je aan te passen.

6. Omarm nieuwe kansen

Misschien zit je al heel lang in dezelfde routine en heb je hierdoor veel kansen gemist. Bekijk de nieuwe manier van werken vanuit een ander perspectief. Wie weet kun je ineens kansen creëren die hiervoor nooit mogelijk waren. Zo plaats je de veranderingen bij jezelf in een positief daglicht en kun je ervan profiteren.

7. Werk aan je weerbaarheid

Verandering betekent dat je jezelf moet aanpassen, maar dat werkt niet voor iedereen hetzelfde. De een heeft totaal geen moeite met verandering en beweegt flexibel mee. De ander voelt meer weerstand. Probeer aan je eigen weerbaarheid te werken, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding of training. Je hebt hier zowel privé als in de werksfeer ontzettend veel profijt van.

Opleidingen bij Scheidegger

Wil je leren hoe je veranderingen in je organisatie kunt doorvoeren en je collega’s daar goed in mee kunt nemen? Kijk dan eens naar de opleidingen Verandermanagement en HBO Management van Verandering.