Thema's

Thema's

Herfstdip? Waait wel weer over!

Geweldig natuurlijk als je ervoor kiest om andere mensen goed te verzorgen. Maar zorg je ook een beetje voor jezelf? De dagen worden snel korter en dat betekent dat de herfstdip weer op de loer ligt. Benieuwd wat een herfstdip nu eigenlijk is en wat je ertegen kunt doen? Wij hebben een paar tips voor je!

Wat is een herfstdip?

Wetenschappelijk gezien is het vrij simpel: een overschot aan melatonine. Dat is een stofje dat je lichaam 's avonds aanmaakt, waardoor je slaperig wordt en makkelijk in slaap valt. In de herfst en winter is er minder daglicht, waardoor je lichaam ook overdag melatonine blijft aanmaken. Te veel melatonine in je lichaam betekent dat je lichaam eigenlijk de hele dag in de 'slaapstand' wil: je bent moe, lusteloos en hebt nergens zin in. Bovendien zorgt al die melatonine ervoor dat je lichaam minder serotonine aanmaakt. En dat is nu juist een stof waardoor we ons gelukkig voelen en die de eetlust remt. Het gevolg: vermoeidheid, depressieve gevoelens en vreetbuien. Het liefst zouden we een winterslaap houden en pas in het voorjaar weer tevoorschijn komen.

Doe er wat aan!

  • Profiteer maximaal van het aanwezige daglicht. Naar buiten dus! Laat de hond uit, ga een stukje fietsen of pak die klusjes rond het huis op die voor de winter nog moeten gebeuren. Het effect is enorm groot, zelfs als de zon niet schijnt. En natuurlijk word je ook een stuk gelukkiger als die klusjes eindelijk gedaan zijn!
  • Meer melatonine = minder seratonine = minder happy. We hebben dus meer seratonine nodig. Je lichaam maakt die seratonine zelf aan, en dan vooral in de eerste twee uur na zonsopgang. Hiervoor heeft je lichaam veel voedingsstoffen nodig, vooral vitamine B3, B6, magnesium en koolhydraten. Deze vind je bijvoorbeeld in bruinbrood, fruit, vleeswaren, zonnebloempitten, vis, melk, bananen, pinda's en ei. Begin je dag dus goed met een gezond ontbijt!
  • Zonder water kan je lichaam niet optimaal functioneren. Zorg daarom dat je genoeg drinkt. Als het 's zomers warm is, dan krijg je vanzelf dorst. In dit jaargetijde is dat een stuk minder. Veel mensen drinken dan ook te weinig. Een flesje water of een thermoskan op je bureau, in de auto of in je tas is een prima geheugensteuntje om genoeg te blijven drinken.
  • Heb je echt heel veel last van je herfstdip? Praat dan eens met je huisarts. Misschien heb je iets aan lichttherapie, waarbij je iedere dag een halfuur tot een uur gebruikmaakt van een speciale lamp. Veel mensen voelen zich hierdoor een stuk beter!