Thema's

Thema's

Hoe bepaal je je doelgroep?

Zodra je een eigen bedrijf gaat starten, is het belangrijk om te weten wie je toekomstige klanten zijn. Een onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste mensen. Zodra je de behoeften van je doelgroep weet, kun je namelijk je strategie hierop aanpassen. Je moet dus gaan onderzoeken voor wie je jouw product maakt of aan wie je een bepaalde dienst aanbiedt. Maar hoe bepaal je nu wie tot jouw doelgroep behoort? Lees onderstaande 5 tips!
 
Allereerst nog even de definitie van een doelgroep:

  1. Personen die op basis van een of meerdere gezamenlijke kenmerken tot een groep gerekend worden.
  2. Het gedeelte van de samenleving waarop een onderneming zich primair richt, meestal heeft deze verzameling consumenten overeenkomende eigenschappen.
  3. Een groep van mogelijke afnemers/cliënten waarop een organisatie zich richt.

 
1.       Specificeer je doelgroep
Vaak willen startende ondernemers het liefst iedereen van hun producten of diensten voorzien. De valkuil is hierbij dat je jezelf moet afvragen of jouw beginnende bedrijfje hier wel de juiste capaciteit voor heeft. En zit ‘iedereen’ eigenlijk wel te wachten op jouw product of dienst? Daarom kun je beter je doelgroep specificeren en je richten op een bepaalde groep mensen waarvan je zeker weet dat zij blij zijn met jouw product of dienst.
 
2.       Marktsegmentatie
Om de doelgroep te specificeren, kun je het beste beginnen met het segmenteren van de markt. Hierbij deel je de markt op in herkenbare groepen. Bijvoorbeeld mannen/vrouwen, jongeren/ouderen, opleiding, inwoners van een bepaalde provincie/of het hele land, geloof of sociaaleconomische achtergrond. Als je dit hebt gedaan, kun je gaan bekijken of deze groepen zo groot zijn dat je uiteindelijk de investering in jouw product of dienst terug kunt verdienen.
 
3.       Klantenanalyse
Nadat je de markt hebt gesegmenteerd, kun je het inzicht in je doelgroep vergroten door middel van een klantenanalyse. Als je namelijk weet waar je doelgroep zich bevindt, moet je er nog achter zien te komen hoe je hen kun bereiken. Probeer in de analysefase erachter te komen wat precies hun behoeften zijn, wat ze van jouw product/dienst vinden en of je ze trouw zijn zodat ze blijven terugkomen. Je kunt in de analyse zo veel vragen toevoegen als je zelf wilt.
 
4.       Marktanalyse
Nu je weet waar je doelgroep zich bevindt en hoe je hen kunt bereiken, moet je er nog achter zien te komen hoe de markt ervoor staat. Dit kun je doen door een professioneel bureau in te schakelen als je hier het budget voor hebt, of je kunt op kleinere schaal zelf enquêtes afnemen. Een marktonderzoek kun je zo groot en uitgebreid maken als je zelf wilt. Het is belangrijk dat je in contact komt met jouw toekomstige klanten zodat je kunt vragen naar hun behoefte.
 
5.       Maak het concreet
Probeer het je toekomstige klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Zorg voor een concrete beschrijving van jouw product of dienst, hoe ze eraan kunnen komen en wees duidelijk over de kostprijs, het uurtarief en de service. Zo weten klanten direct wat ze aan je hebben en kunnen ze dit ook gemakkelijk doorvertellen aan anderen. Dat levert in de toekomst hopelijk weer meer klanten op.
 
Vaardigheden
Een startende onderneming vereist goede communicatie. Wil je naast bovenstaande tips nog meer leren? Bekijk dan een van onze opleidingen op het gebied van CommunicatieMarketingcommunicatieMarketing of onze training Verkoopvaardigheden.

Bron: Ik ga starten