Thema's

Thema's

Tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen lijkt zo eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. De naam mag niet lijken op bestaande bedrijfsnamen, de naam moet goed te onthouden zijn, de naam moet ‘toekomstbestendig’ zijn enzovoort. Bekijk de onderstaande tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam.

Zorg voor een naam die gangbaar is in de branche
Bij een goede bedrijfsnaam is het voor de klant duidelijk wat hij bij jou kan kopen. Ook moet de naam blijven hangen, wat beter lukt als hij niet te lang is. Verder speelt de branche een rol: als bakker of begrafenisondernemer zul je eerder voor een traditionele naam kiezen, terwijl je bij een technische start-up of als freelance vormgever je creativiteit de vrije loop kunt laten. Ga dus eerst na wat voor namen je concurrenten gebruiken.

Zorg voor een googlebare bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam die makkelijk te spellen is, is een bedrijfsnaam die makkelijk te googlen is. Houd je bedrijfsnaam dus kort en kies ook niet voor een bedrijfsnaam met een ingewikkelde spelling.

Gebruik niet je eigen naam
Het gebruik van je eigen naam maakt het een stuk lastiger je onderneming (met behoud van de naam) te verkopen, mocht je dat ooit willen.

Check de URL
Je wilt natuurlijk dat je klanten je website makkelijk kunnen vinden en daarom wil je ook de meest logische URL. Dus check voordat je je bedrijfsnaam registreert of de door jou gewenste URL nog beschikbaar is. Het zou natuurlijk jammer zijn als je de perfecte bedrijfsnaam registreert en er dan achter komt dat iemand anders de URL die daarbij hoort al in gebruik heeft. Dat betekent namelijk dat potentiële klanten op de verkeerde website belanden en dat wil je niet. Zeker niet als op die website informatie staat waar jij niet mee geassocieerd wilt worden! Je wilt voorkomen dat de klant zelf een zoektocht moet ondernemen om je site te kunnen vinden. Met een beetje pech geeft die klant er de brui aan en gaat naar een concurrent die makkelijker te vinden is. In dit soort gevallen kun je beter voor een andere bedrijfsnaam kiezen.

Kies een naam die aan de regels van de KvK voldoet
Apple werkt aan een smartwatch en het ligt in de lijn der verwachting dat deze iWatch zal gaan heten. De Zwitserse horlogefabrikant Swatch heeft echter al een horloge dat iSwatch heet en zal een rechtszaak tegen Apple aanspannen als Apple inderdaad een iWatch uitbrengt. Ook voor bedrijfsnamen geldt dat ze niet te veel op bestaande namen mogen lijken. Verder moet de gekozen bedrijfsnaam uiteraard nog beschikbaar zijn. Dit is onder meer afhankelijk van de branche en de regio. Twee bakkers met dezelfde naam in dezelfde regio zal de Kamer van Koophandel hoogstwaarschijnlijk niet goedkeuren. Ook mag de naam geen verkeerde verwachtingen wekken en zijn tekens als (), # of ! niet toegestaan. Het is belangrijk om hier grondig onderzoek naar te doen, want ook kleinere ondernemers en ZZP’ers kunnen bezwaar maken als jouw bedrijfsnaam te veel op die van hen lijkt. Op de website van de Kamer van Koophandel kun je kijken of jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is.

Kies voor een bedrijfsnaam die ‘toekomstproof’ is
Je weet nooit welke kant het opgaat met je bedrijf. Hoe onwaarschijnlijk het nu misschien ook lijkt, je moet nooit uitsluiten dat je na verloop van tijd internationaal gaat. Het is een goed idee om dit langetermijndoel in je achterhoofd te houden bij het verzinnen van een goede product- of handelsnaam. Je moet de naam makkelijk kunnen vertalen naar andere talen en culturen. Let er ook op dat je bedrijfsnaam in het buitenland niet iets geks betekent. Een toekomstbestendige bedrijfsnaam betekent ook dat je geen plaatsnamen in je bedrijfsnaam verwerkt. Misschien ga je ooit verhuizen of wil je je werkgebied uitbreiden.

Leg je shortlist met bedrijfsnamen voor aan anderen
Als je eenmaal een lijstje hebt met potentiële bedrijfsnamen, leg ze dan eens voor aan familie, vrienden, je zakelijke netwerk en je klanten (als je die al hebt). Vraag hun een top 3 aan te geven en een associatie en gevoel te noteren bij elke naam in hun top 3. Op die manier weet je snel welke namen een brede doelgroep aanspreken.

Opleidingen zelfstandig ondernemen van Scheidegger
Ben jij helemaal enthousiast geworden over het starten van een eigen onderneming? Bekijk dan eens de trainingen en opleidingen zelfstandig ondernemen van Scheidegger.
Bijvoorbeeld:

Training:
Startend Zelfstandig Ondernemer

Vakopleiding:
Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Startend Zelfstandig Ondernemer (voor zzp’ers)

(Bronnen: Ik ga starten, NU)