Thema's

Thema's

Wat te doen als je leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

Als je ondernemer bent, kun je soms een conflict krijgen met een leverancier. Dit kun je vaak voorkomen door aan het begin al goede afspraken te maken. Maar welke stappen kun je nu doorlopen als je toch in een conflict verzeild raakt?
 
1.       Check de leveringsvoorwaarden
Het allereerste wat je moet doen als je een conflict hebt met je leverancier, is de leveringsvoorwaarden checken. Met deze voorwaarden ben jij akkoord gegaan toen je in zee ging met de leverancier. Hierin zijn bepalingen opgenomen over zaken als de levertijd, hoe je kunt annuleren en wat er gebeurt als er sprake is van overmacht.
 
2.       Stel de leverancier in gebreke
Heb je de leveringsvoorwaarden doorgenomen en blijkt daaruit dat je in je recht staat? Dan laat je de leverancier in een vriendelijke brief weten dat hij in gebreke is en je geeft hem een redelijke termijn waarbinnen hij zijn fout kan herstellen. Dit in gebreke stellen is om twee redenen belangrijk:

  • Je voorkomt dat je de relatie met je leverancier onnodig beschadigt. Misschien kan hij zelf wel helemaal niets aan de fout doen.
  • Het is wettelijk verplicht iemand eerst in gebreke te stellen voordat je gaat procederen. Bovendien kost procederen altijd tijd en geld en op deze manier kun je een procedure hopelijk voorkomen.

Vraag ook om een schriftelijke reactie, zodat je al het bewijs bij elkaar hebt, voor het geval je toch naar de rechter moet.
 
3.       Ontbind de overeenkomst
Als de leverancier niet op je ingebrekestelling reageert, is hij in verzuim. Nu kun je de overeenkomst ontbinden en/of een schadevergoeding eisen. Hiervoor is het belangrijk dat je alle stappen die je hebt ondernomen op papier hebt staan (zie ook stap 2).
 
4.       Schakel een mediator in
Wil je ondanks dat de vorige stappen mislukt zijn nog proberen er samen met de leverancier uit te komen? Dan is het inschakelen van een mediator nog een optie. Dit is een onafhankelijke persoon die samen met jou en de leverancier zoekt naar een oplossing voor het probleem. Deze moet voor zowel jou als de leverancier acceptabel zijn en jullie moeten je allebei aan de gemaakte afspraken houden. Vaak is het goedkoper en effectiever om een mediator in te schakelen dan een proces te starten.
 
5.       Benader de geschillencommissie
Een alternatief voor de mediator is een geschillencommissie. Deze zijn er voor verschillende branches. De leverancier met wie jij een conflict hebt, moet wel aangesloten zijn bij De Geschillencommissie.
 
6.       Stuur de leverancier een dagvaarding
Is het nog steeds niet gelukt het conflict op te lossen? Helaas. Dan zit er niets anders op dan de leverancier te dagvaarden. Omdat hier best veel haken en ogen aan zitten, kun je hiervoor het beste de hulp van een juridisch adviseur inschakelen.
 
Het afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering is als ondernemer overigens altijd een goed idee. Zo voorkom je dat je voor hoge kosten komt te staan bij een geschil met een leverancier of een andere zakelijke partner.
 
Lijkt het jou interessant om je met juridische kwesties bezig te houden? Bekijk dan eens het aanbod juridische opleidingen van Scheidegger. Ook kun je als ondernemer bij ons terecht. Zo bieden we voor (startende) ondernemers de opleiding Startend Zelfstandig Ondernemer (voor zzp’ers) en de 1-jarige opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV) aan.
 
Bron: Ik ga starten