Thema's

Thema's

De kracht van overtuigen

In bijna elk beroep zijn goede overtuigingsvaardigheden belangrijk. Met een overtuigend verhaal of een overtuigende presentatie bereik je veel beter je doel. Of het nu gaat om het overtuigen van je collega’s, medewerkers, manager of klanten.

Het effect van goede overtuigingskracht

Overtuigen is eigenlijk gewoon anderen tot andere gedachten brengen. Een paar dingen zijn hierbij belangrijk:

  • Je woordkeuze;
  • Je houding;
  • De inhoud van je verhaal;
  • De bewijzen die je verhaal ondersteunen.

 
Alles wat je zegt of doet, heeft een bepaald effect op je gesprekspartner. Als je dit effect goed gebruikt, kun je iemand perfect in een bepaalde richting sturen, zonder dat die iets doorheeft. Zo bereik je op een positieve manier wat je wilt.

Een aantal simpele tips:

Met een paar eenvoudige toepassingen kom je vaak al een stuk overtuigender over tijdens een gesprek of presentatie. Hieronder een aantal tips die je hierbij kunnen helpen.
 

  • Praat rustig

Haal het tempo uit een gesprek. Daarmee breng je de ander tot rust. Als je iemand wilt overtuigen, moet die je goed kunnen volgen. Daardoor straal je uit dat je weet waarover je praat en achter je verhaal staat. Wanneer je te snel spreekt en te direct reageert, verlies je de aandacht van je gesprekspartner en kom je minder sympathiek over.
 

  • Gebruik dubbele binding

Je wilt dat de ander het gevoel heeft ook mee te beslissen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een keuze voor te leggen maar die keuze wel te beïnvloeden. Bijvoorbeeld: ‘Zullen we voor de goedkopere variant gaan of toch die duurzame?’
 

  • Pas de utilisatie-techniek toe

Uiteraard houd je van tevoren rekening met weerstand en denk je na over mogelijke tegenargumenten. Maar belangrijker is hoe je hiermee omgaat tijdens het gesprek. Gebruik daarom de utilisatie-techniek als iemand weerstand biedt. Daarmee reageer je alsof je een tegenargument al verwacht had en neem je het mee in jouw verhaal. Een voorbeeld: ‘Uiteraard hebben we daar ook aan gedacht en vinden we dat ook belangrijk, echter…’ Speel in op het moment.
 

  • Herkader je verhaal

Zet je verhaal kracht bij door het in een situatie te plaatsen waarin jouw idee uitstekend werkt. Door jouw verhaal te verpakken met positieve resultaten zal je gesprekspartner sneller meegaan. Je kunt ook statistieken, bronnen, data en percentages gebruiken om je verhaal nog sterker te maken.