Roelie de Graaf

Het verhaal van docent Roelie de Graaf

Klassikaal studeren
Als docent merk je tijdens de eerste lesdag van een opleiding meteen dat de kennis en ervaring van de studenten in de groep enorm verschillen. Hiermee omgaan is elke keer weer een nieuwe uitdaging. Ik probeer mijn studenten te inspireren door zelf een open houding te laten zien en vooral interactie te stimuleren. Tussen mijzelf en de studenten, maar ook tussen de studenten onderling. Ik geef daarbij altijd aan dat er vooral van en met elkaar geleerd wordt, en dat als studenten ergens niet uit komen, ze elkaar of mij ook via e-Connect kunnen bereiken. Ik probeer hun vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en geef ze dingen mee om over na te denken. Ook de pauzes tijdens de lessen zijn hiervoor een goede gelegenheid. Ik ben dus altijd bereikbaar voor ze. Daar staat tegenover dat ik van hen ook inzet verwacht. Bijvoorbeeld door hun lessen goed voor te bereiden. Daar hebben ze alleen maar voordeel van bij het maken van de eindopdracht: een goed begin is immers het halve werk.
 
Mijn lessen
Mijn werkervaring ligt in de gezondheidszorg. In dit werkveld is het uitgangspunt de zelfstandigheid van de cliënt, waarbij de hulpverlener aanvullende zorg of begeleiding biedt. Zo ondersteunen we de zelfredzaamheid. Dit principe pas ik ook toe op de opleidingen die ik verzorg. In de lessen probeer ik een brug te slaan tussen wat mijn studenten al aan competenties in huis hebben, en wat zij nog nodig hebben om in hun werksituatie te groeien. Ik vraag dan ook veel door over hun werkervaringen en koppel die aan de leerdoelen van de les. Ik zie mijzelf daarbij deels als docent, die theorie probeert te vertalen naar de werksituatie, en deels ook als coach die studenten wil ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. De grootste beloning voor mij is als ik van studenten te horen krijg dat ze echt verder kunnen met wat ze van mij tijdens de lessen hebben geleerd.
 
Ga ervoor!
Wat ik toekomstige Scheideggerstudenten wil meegeven is: maak je keuze en ga ervoor! Plan je tijd en bereid je goed voor op het volgen van een opleiding. Denk niet van: oh, dit doe ik wel even, maar denk er van tevoren goed over na. Dan kom je tijdens je opleiding niet in tijdnood en kom je niet voor nare verrassingen te staan.