Robert Lammers

Het verhaal van docent Robert Lammers

Mijn carrière begon in de marketing. Dat beviel me zo goed, dat ik in 1990 mijn eigen marketingbedrijf heb opgericht. Maar na 30 jaar had ik alles al wel een keer gezien en werd het werk steeds meer een herhaling. Daarnaast kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik iets miste. Ik wilde graag meer betekenisvol bezig zijn.

Precies op mijn plek
In 2010 heb ik toen heel geleidelijk een overstap gemaakt naar het onderwijs. En als ik nu terugkijk, dan denk ik dat die docent in mij er eigenlijk altijd al was, maar dat ik me toen pas realiseerde dat ik daar iets mee wilde gaan doen. Het is echt een hele goede beslissing geweest, want ik zit nu echt precies op mijn plek. Ik heb eerst een tijdje lesgegeven op een MBO. Van daaruit heb ik toen de overgang gemaakt naar het volwassenenonderwijs. De studenten bij Scheidegger zijn veel gemotiveerder dan op de middelbare school. Ze willen echt een stapje verder komen in het leven.
 
De docent maakt het verschil
Toch zijn volwassenen die weer een opleiding gaan volgen vaak heel onzeker: kan ik dit wel? Is het niet te lang geleden? Is het niet te moeilijk? Dan kun je als docent echt het verschil maken. Ik ben een echte stimulator. Ik wil mijn studenten laten zien dat een leven lang leren niet alleen noodzakelijk is, maar dat het ook hartstikke leuk kan zijn. Een opleiding is altijd weer een nieuwe ontdekkingstocht. Ik heb zelf een hele brede interesse en ik wil ook met mijn studenten altijd een stapje verder gaan dan de stof. Ik wil niet alleen als docent iets voor ze betekenen, maar ook als mens. Dan heb je het toch weer over die ‘wind in de rug’ van Scheidegger.
 
Docent én coach
Ik heb trouwens sowieso meerdere rollen. Voor mijn studenten ben ik een docent, ze komen tenslotte om iets van mij te leren. Maar ik ben zeker ook een coach voor ze. Ik hou van een persoonlijke aanpak, elkaar goed leren kennen. Ik streef er dan ook altijd naar om aan het einde van de tweede les alle namen uit mijn hoofd te kennen. Voor mij is dat een teken van oprechte aandacht en respect. En dat schept een sfeer van vertrouwen. Mijn studenten weten dan ook dat ze me altijd mogen bellen als er iets is, of het nu over de stof of over iets anders gaat. Ook in de avonden of op een dag dat ik niet werk. Als ze ergens niet uit komen, dan ben ik er om ze te helpen. Studenten zijn heel blij met die extra ondersteuning: vaak halen ze daarmee een voldoende voor vakken die ze eerst helemaal niet zien zitten.
 
Roberts gouden tip
Laat je heel goed informeren voor je aan een opleiding begint. Als je een opleiding kiest waar je niet voor 100% achter staat, dan beleef je er geen plezier aan en loop je het risico dat je vroeger of later afhaakt. Met het risico dat je helemaal nooit meer een opleiding wilt gaan doen en dat is natuurlijk zonde!