Remy Ghijsen

Remy Ghijsen, gediplomeerd Personal Trainer, Vitaliteitscoach en Gewichtsconsulent.
Verzorgt de modules:

  • Voedingsleer
  • Diëtetiek
  • Begeleidingsvaardigheden en Motiveren
  • Sportcoach
  • Begeleiden van Sportactiviteiten
  • Gezonde Leefstijl

Tot 2010 werkte ik als verzekeringsspecialist voor het midden- en kleinbedrijf bij de Rabobank. Dat was het jaar dat ik het roer volledig omgegooid heb: ik heb me omgeschoold tot fitnessinstructeur, personal trainer, vitaliteitscoach en gewichtsconsulent.

Het begon bij Scheidegger
Ik ben bij Scheidegger de Vakopleiding Erkend Gewichtsconsulent gaan volgen. Met dat diploma kon ik me namelijk bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland laten registreren als professioneel consulent. Die eerste kennismaking met Scheidegger is me zo goed bevallen, dat ik er inmiddels alweer heel wat jaren en met veel plezier zelf als docent en begeleider werk. Ik kan me goed inleven in mijn studenten, want ik weet uit eigen ervaring hoe het is om een carrièreswitch te maken, en hoe het voelt om voor het eerst sinds jaren weer met de neus in de studieboeken te zitten. Uiteraard volg ik zelf ook nog steeds geregeld opleidingen en cursussen die ik kan toepassen in de praktijk en bij het lesgeven. Zo blijf ik scherp en betrokken bij alles op mijn vakgebied.

Een kwestie van betrokkenheid
Het uitgangspunt bij mijn lessen is altijd betrokkenheid. Ik wil altijd graag weten waarom studenten op dit moment in hun leven voor een opleiding kiezen en waarom ze hebben gekozen voor Scheidegger. Aan de andere kant probeer ik studenten heel actief bij mijn lessen en bij elkaar te betrekken. Uiteindelijk werken ze met z'n allen aan hun doel, namelijk het behalen van het diploma en het in praktijk brengen van het geleerde. We oefenen veel aan de hand van vragen. Ik stel de studenten bijvoorbeeld vragen over de lesstof of de opdrachten, maar ik besteed ook veel tijd aan het beantwoorden van hun vragen en bied voldoende ruimte om ze elkaars vragen te laten beantwoorden. We maken samen ook geregeld dingen inzichtelijk door een rollenspel te doen. Het doel is om alle studenten actief betrokken te houden, zodat ze scherp blijven en veel van elkaar leren. Dat stimuleert ze om dieper over dingen na te denken en levert vaak verrassende gedachten of inzichten op.

Enthousiasme
Tijdens de lessen probeer ik mijn studenten te inspireren met verhalen uit de praktijk, waarbij ik een duidelijke link maak met de lesstof. Dit soort verhalen maakt ze enthousiast en zorgt tegelijkertijd voor meer inzicht in de theorie. Als ik mijn studenten net zo enthousiast kan maken als ik zelf ben over voeding, beweging en afvallen maar vooral over het begeleiden bij klanten met een doel, dan is mijn missie voor een deel al geslaagd. Als docent behandel ik veel praktijkgerichte vraagstukken en cases. Daardoor wordt de lesstof begrijpelijker en leren ze hoe ze die in de praktijk kunnen toepassen. Op deze manier ontdekken ze vanzelf welke stijl het beste bij hen past.

Het diploma – en dan?
Naast docent ben ik natuurlijk ook coach: ik begeleid studenten richting het examen, help ze met hun planning en ondersteun ze bij het praktijkgedeelte. Uiteindelijk moeten er voor het diploma flink wat kilometers gemaakt worden, en heel wat van die kilometers maken we al in de les! Als studenten hun diploma eenmaal op zak hebben, zijn ze er echt klaar voor. Maar dan begint het eigenlijk pas. Waar begin je? Hoe kom je aan klanten? En hoe help je deze klanten nu echt met hun doel? Tijdens mijn lessen besteed ik hier uitgebreid aandacht aan. Het moet echt gaan leven bij de studenten, want dan pas wordt het echt leuk!

Uur U
Ik vind het altijd weer leuk om een klas met nieuwe enthousiaste studenten te mogen ontvangen. Ze hebben besloten dat ze weer willen gaan studeren, wat soms grote veranderingen oplevert in hun leven en dan vooral in hun privésituatie. Dat valt niet altijd mee. Zeker niet als het jaren geleden is dat je in de schoolbanken hebt gezeten. Maar deze studenten hebben besloten dat het uur U is aangebroken: zij willen iets veranderen in hun carrière waarmee ze weer jaren vooruit kunnen.

Groei
Het leukste en meest interessante aan mijn rol is de verandering die de studenten doormaken. Als ik ze op de laatste lesdag vergelijk met hoe ze binnenkwamen, en als ik merk dat ze het een en ander al zelf toepassen in de praktijk, dan geeft mij dat echt voldoening. In het begin zien ze soms best op tegen de hoeveelheid theorie en vaak zien ze door het vele leren de opgedane kennis niet meer. Maar als het kwartje dan eenmaal valt… dan is er inzicht en wordt alles opeens begrijpelijk. Je merkt dat ze dan een stuk meer op hun gemak zijn. En dan is het opeens niet meer zo moeilijk. Ik houd ze dan ook altijd voor: "Het is niet moeilijk, het is nu gewoon nog niet makkelijk. Maar dat wordt het wel!”
Soms begeleid ik studenten niet alleen tijdens één module, maar zie ik ze wel 3 modules achter elkaar! Dat betekent bijna een jaar contact met een groep studenten. Dat is fijn en je hoort dan hoe het gaat en welke ontwikkelingen ze meemaken.

Passie
Ik ben heel gedreven in mijn vak en wil dat graag met de studenten delen. Mijn taak is ze te informeren, motiveren, enthousiasmeren en begeleiden, zodat zij hun doelen gaan realiseren. Zowel tijdens de studie als daarna! Kennis overdragen lukt niet als je de lesstof stoffig maakt en eentonig aan elkaar praat. Juist met humor en met liefde voor het vak kun je je studenten enthousiasmeren. Mijn lessen zijn uniek, omdat ik mijn eigen enthousiasme voor het vak weet te combinatie met (soms komische) ervaringen uit de praktijk. Dankzij Scheidegger kan ik mijn kennis overdragen aan anderen en hen enthousiast maken. Dit geeft mij heel veel voldoening. Ik geef vooral les op het gebied van voeding, beweging en afvallen. Daarbij gaat voor studenten vaak een hele wereld open. Ze dachten al veel over dit onderwerp te weten, maar nu leren ze hoe het écht zit. Veel studenten gaan gelijk met die kennis aan de slag, bij zichzelf of bij het begeleiden van anderen. Als hun omgeving eenmaal doorheeft dat ze van alles leren over voeding en bewegen, dan krijgen ze meteen allerlei vragen. En als ze dan in de volgende les met enthousiaste verhalen terugkomen, dan is dat geweldig om te horen.

Persoonlijk contact
Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor persoonlijk contact. Dit contact verloopt – zeker met de e-Learningstudenten – vaak via e-Connect, maar ook telefonisch. Als een student het ergens moeilijk mee heeft of er even niet uitkomt, dan bel ik liever even op dan dat we heen en weer blijven mailen via e-Connect. Dat wordt altijd erg gewaardeerd. Maar ook klassikaal spreek ik studenten graag een-op-een om te zien waar nog extra hulp nodig is.
Via e-Connect hebben de studenten ook onderling contact. Ze stellen over en weer vragen over moeilijke onderwerpen en moedigen elkaar aan voor het examen. Heel leuk om te zien!
 
Een kwestie van doen
Hoe vaak hoor je het niet om je heen: "O, als ik dat allemaal eerder had geweten…" Of: "Had ik dat nou maar eerder gedaan…" Tja, je zult toch een keer moeten starten met starten, want anders gebeurt er niets! Dat geldt ook voor het volgen van een opleiding: je bent nooit te oud om te leren, dus gewoon DOEN! Samen met je medestudenten werk je aan een verandering in je carrière, je gaat je kennis verruimen en je krijgt nieuwe inzichten: een fantastisch avontuur!